6 oktober 2013

Eindelijk af!

Ruim een jaar geleden kwam ik deze gestreepte deken tegen op Annemarie's Haakblog. Gehaakt met halve stokjes....mooi in al zijn eenvoud. Zo'n deken wilde ik ook graag een keer maken. Toen Eric kort daarna deze wallpaper op het internet tegenkwam, opperde hij om een deken in die kleurstelling te haken. Ik ben toen direct naar Echtstudio gegaan en kocht daar Drops Paris katoen in de kleuren van de wallpaper. Nog diezelfde middag begon ik aan de deken.

In het begin heb ik me gehouden aan de volgorde van de kleuren en de breedte van de banen van de wallpaper, maar daarna heb ik zelf de volgorde en breedte bepaald.

Ik haakte de deken met haaknaald 5mm in de kleuren wit, donkerbruin, lichtgrijs, licht ijsblauw, zeer lichtroze, sinaasappel en mintgroen.

De deken was met een paar weken klaar. Klaar? Nou ja, op het afhechten van alle draadjes en het haken van de rand na. En tja.....het afhechten van die draadjes is echt mijn minst favoriete klusje en dus stelde ik het uit...en uit...en uit...en lag de deken ruim een jaar in een mand in de woonkamer. Ik had 'm al wel een paar keer in m'n handen gehad en hier en daar een draadje afgehecht, maar ik kon me er gewoon niet toe zetten om alles in een keer af te maken. Altijd was er wel een nieuw haakwerkje waar ik liever aan wilde beginnen.

Afgelopen maand heb ik mijn baan als secretaresse opgezegd en per 1 oktober ben ik thuis. Een bewuste keuze om me te bezinnen op mijn toekomst. Ik neem de tijd en rust om na te denken wat ik wil. Voorlopig geniet ik van mijn vrije tijd en de tijd met en zorg voor mijn gezin. Nu ik meer tijd heb, heb ik me ook eindelijk gewaagd aan het afhechten van de draadjes en het afmaken van de deken.

Nadat ik alle draadjes had afgehecht, ben ik begonnen aan de rand. Deze heb ik - net als de deken - heel eenvoudig gehouden. Drie toeren wit, twee toeren blauw en een toer wit gehaakt met vasten.

Het is een heerlijke, comfortabele deken geworden van 115 cm x 180 cm.

Nu de deken af is, begrijp ik niet waarom ik 'm zo lang heb laten liggen. Het afhechten van de laatste draadjes was uiteindelijk niet veel werk of in ieder geval minder werk dan ik had gedacht.

Ik ben blij met het resultaat en vind het leuk om te zien hoe inspiratie gevonden op het internet tot uiting is gekomen in een eigen creatie.

31 opmerkingen :

  1. Woow, what a work, beautiful!! Well done, Ingrid :-)
    Happy Sunday!
    Nata xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een mooie deken is het geworden zeg!
    Super mooie kleuren gebruikt! Daar kun je best trots op zijn.

    Groet, Corine

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wat een prachtige deken! En wat heerlijk dat je nu meer tijd hebt om te besteden aan de dingen die jij belangrijk vindt. Geniet ervan!!
    Groetjes, Martine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Dis so mooi en lyk identies soos die muurpapier! Wow dit vat harde werk om met hdc so groot deken te haak!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtig, lekker om onder weg te kruipen als het koud wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ben geen haker maar vindt dit wel ontzettend leuk en mooi om te zien.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is erg mooi. Gaat hier steeds meer kriebelen om een mooie deken te gaan haken. Zeker als ik weer zo'n mooie deken van houw tegen kom. Maar eerst een paar andere projecten haken.

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Hai Ingrid, had je prachtige deken al bewonderd op IG, heerlijk dat je hem nu toch hebt afgemaakt! ( heel herkenbaar hoor..afhechten en afwerken soms zo fijn uitstellen..haha) Paris is idd een hele fijne draad, ik heb nog nooit een deken hiervan gemaakt. Ik ben benieuwd hoeveel bollen in deze deken zitten...en wordt deze deken niet te zwaar.? Heb jij hier ook al babyblankets meegemaakt? Wat een vragen he? Fijne avond, X Miriam

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Miriam,

      In deze deken zitten bijna 38 bollen. De deken is best zwaar (1.9kg), maar als je 'm over je heen hebt liggen, merk je daar weinig van. Ik heb (nog) geen babydekentjes met Drops Paris gemaakt. Alleen grotere dekens.

      Groetjes, Ingrid x

      Verwijderen
  9. Wow, prachtig! Leuk om te lezen hoe het proces is verlopen. Mooie kleuren en mooie foto's!

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Ik vind het afhechten van draadjes ook altijd een ramp, maar het resultaat is verbluffend, prachtige deken!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Fantastisch! Mag je met recht trots op zijn!

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Hallo Ingrid,
    Het was zeker geen gemakkelijke beslissing die je hebt genomen. Maar wat heerlijk om voor jezelf te kiezen! Ik kan me voorstellen dat het na de spannende tijd met jullie dochter heel fijn is om fulltime thuis te zijn!

    Je deken is werkelijk geweldig! Ik heb zoveel leuke haakprojecten op mijn to do lijst staan... Ben momenteel met een rond kussen bezig, maar het wil maar niet vorderen (-;

    Geniet van de tijd met je gezin!
    Groetjes van Judith

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Wat een prachtige deken is het geworden!! Hele mooie kleurencombinatie!
    Groetjes van Renate

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Zo mooi in al z'n eenvoud, mooie kleuren!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. schitterend! volgende keer de draadjes gewoon meteen afhechten :D

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Wat een prachtige deken is het geworden zeg! Mooie kleurtjes heb je gebruikt. Maar, zo herkenbaar, dat uitstellen. Heb hier een dekentje in de kast liggen dat voor 1/3 deel af is en dat is al ruim een jaar zo.......:-)

    BeantwoordenVerwijderen
  17. En dat heerlijke gevoel van voldoening als ie eindelijk af is!!! Ben zelf al vele malen aan een deken begonnen maar grijp ook steeds naar een nieuw haakwerkje en ze geraken dus nooit af. Die van jou is prachtig en een zéér mooie kleurencombinatie ook en zo een match met het behangpapier.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Prachtig resultaat. Daar mag je echt trots op zijn. Goed dat je even hebt doorgezet. Zou toch jammer zijn als de deken in de kast zou blijven liggen.
    Geniet er maar fijn van net als van je rust en denkproces.

    Groetjes, Margaret

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Wat een mooie deken, ik heb zelf ook net een projct afgewerkt met Paris drops, haakt heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Wat prachtig Ingrid. Nu het wat kouder wordt `s avonds kan je er lekker onder kruipen en er dubbel en dwars van genieten!

    BeantwoordenVerwijderen
  21. Wat een mooie kleurencombinatie!
    Een enorm project weer, maar plaids haken is wel erg leuk om te doen, vind ik. Voldoening als het klaar is, heb vorige week weer een babydekentje kado gegeven. Nu een omslagsjaal aan het breien voor mijn dochter, maar ook aan de haak voor een kraamkadootje. Gaat het goed met de poncho? Helemaal hip dit najaar. Ik ga deze week ook katia garen bestellen voor een poncho.

    BeantwoordenVerwijderen
  22. Absolutely beautiful Ingrid - Your story about how you designed and finished this project is very inspirational. You are talented in so many areas. Good luck with the contest.

    BeantwoordenVerwijderen
  23. Al een paar dagen staat deze post open op m'n IPad als inspiratie voor m'n eigen streepdeken...en nu bedenk ik dat ik er nog helemaal geen reactie op heb gegeven. Hij is echt prachtig Ingrid! Jij hebt je inspiratie van internet en bent zelf weer een inspiratie voor anderen! Geniet van de vrije tijd die je nu hebt! Ik heb zelf ook ooit diezelfde keuze gemaakt en daar zijn een hoop mooie dingen uit voortgekomen! X

    BeantwoordenVerwijderen
  24. Ik heb naast me op de armleuning van de bank een gehaakte deken liggen.
    Het haakwerk is af. Nu nog 500+ draadjes afhechten...
    Ik kan er ook nauwelijks toe komen.
    Zo nu en dan doe ik een paar draadjes, maar het zijn er zo veeel ....

    BeantwoordenVerwijderen
  25. Wat een prachtige deken en wat een mooie kleuren!

    groet,

    Corine

    www.corine24.wordpress.com
    Crochet & Countrylife

    BeantwoordenVerwijderen
  26. Nog de beste wensen voor 2017! Ik vind je deken geweldig! Mag ik vragen hoeveel steken je hebt opgezet voor deze afmetingen? Groetjes Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste Ingrid,

      Mijn excuses voor mijn zeer late reactie. Ik las je bericht toen ik in het buitenland was en kon toen niet reageren omdat ik de deken niet bij de hand had. Toen ik thuis was, heb ik nooit meer aan jouw vraag gedacht. Sorry! Ik hoop dat je mijn antwoord leest, want helaas kan ik je niet via de mail antwoorden. De breedte van deze deken is 150 steken...in dit geval halve stokjes.

      Groetjes, Ingrid

      Verwijderen
  27. Oeps, en ik lees je reactie nu pas! Heb de deken bijna klaar :), vond hem zo mooi dat ik maar gewoon begonnen ben, hij is wel veel groter geworden :).

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie! Thank you for your note!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...